17.03.16

Mrkvový koláč aneb carrot cake

Jak dostat do "zelenino-odpůrců" nějakou tu zeleninu? Třeba v této dobrotě. V hlavní roli carrot cake neboli mrkvový koláč. Garantuju, že si všichni pochutnají a to, že je tam nějaká zelenina, vůbec nezaregistrují.  Zejména, když tenhle koláč polijete třeba rozpuštěnou čokoládou nebo nějakým pudinkem. Pečeme bez lepku, je možná i veganská varianta bez vajíček.


SUROVINY

Na tradiční bábovkovou formu si připrav:
  • 250 g mrkve (2 velké nebo 4 střední mrkve)
  • 100 g pohankové krupice (nebo 50g jáhlové krupice a 50 g pohankové)
  • 50 g kukuřičné polohrubé mouky
  • 140 g třtinového/kokosového cukru nebo sladu
  • 3 vejce (chcete-li veganskou variantu, přidejte místo vajec 2 hodně zralé banány)
  • 0.5 dcl oleje
  • vanilkový cukr
  • citrónová kůra (1pytlíček nebo z 1 citrónu)
  • kypřící prášek do pečiva (vinný kámen) 1 lžičku nebo jeden sáček
  • špetku soli


POSTUP

Jako první zapnu troubu, aby se mi vyhřála a já mohla hned péct. Vyhřeju na 200 stupňů. Pak připravuji směs na pečení. 

SMĚS SYPKÁ

V jedné misce sesypu dohromady vše suché a promíchám. TIP, jak použít minimum nádobí a vyhnout se vážení a přesypávání. Potřebujeme na to digitální váhu, která se umí "vynulovat", tj.má funkci TARE. Na váhu dám větší misku, máčknu tare, a tím vynuluju váhu misky. Sypu pohankovou krupici. Když mám požadované množství, zmáčknu tare, vynuluju. Tedy v tomto případě bych ani nemusela, počty jsou jednoduché. Ale s větším množství ingrediencí (když přidávám ještě ořechy a rozinky) se to hodí :) Pak už sypu a vážím kukuřičnou mouku. Když mám zváženo, misku sundám z váhy, vsypu kypřící prášek, vanilkový cukr, cukr a špetku soli a celou směs dobře promíchám. 


SMĚS MOKRÁ

Do druhé, větší mísy, najemno nastrouhám mrkev (na takové ty jemné nudličky, ne na to nejdrobnější, to bych se ustrouhala, hi). K mrkvi přidám vajíčka nebo namačkám banány, přileju olej, používám-li slad, přidám slad a vše jakoby "utřu". K této směsi pak nasypu "suchou část" a vše smíchám dohromady. Jestli směs není úplně spojená (ještě je v místech sypká), přileju maličko vody. S ní opatrně, ať to není moc mokré! Zamíchám a nechám tak 3 min odstát, ať se jednotlivé části pěkně spojí. Poté naliju do formy. Používám silikonovou. Stačí ji malinko vymazat olejem a je to. 

PEČENÍ

Jak jsem již psala, nejprve troubu vyhřeju na 200 stupňů. Silikonovou formu s připravenou "surovou" dobrotou mám položenou na normálním plechu. Peču 10 min na 200 stupňů, pak 40 min na 180 stupňů. 

VYKLEPNUTÍ 

Carrot cake po upečení vyndám z trouby, párkrát propíchnu špejlí, aby unikla pára. Nechám asi 3 minuty stát venku a poté vyklopím. Na tácu/talíři ještě nechám zakrytou utěrkou až do úplného vychladnutí. 

OBMĚNY

Chuť můžeme jednoduše měnit tím, co do směsi přidáme. Miluji vlašské ořechy, rozinky, někdy vmíchám kvalitní čokoládu nakrájenou na malé kousky, jindy přidám kakao, strouhaný kokos, kousky jablka. 

A jaký carrot cake máte nejraději Vy? Nějaké tipy?

Přeji dobrou chuť!

                                                       Magdalenka, 18.3.2016 

PS1: Kdo chcete ochutnat, přijďte v neděli na akci! Měníme styl občerstvení :) Bude tahle bio-bezlepko-zelenino-dobrota www.emocnifitness.cz

PS2: Chcete dostávat recepty, informace o kurzech či jiné inspirace do Vašeho emailu? Je to jednoduché! Přihlaste se pro odběr novinek na stránce www.dotknise.cz  ve formuláři vlevo pod menu. Mail posílám cca 1x měsíčně a můžete se kdykoliv odhlásit.

09.03.16

Kadeřávek - zelené na talíři i v zimě

Ja začátek března a tahle úžasná zelenina je pořád k dispozici. Nejen že je velmi zdravá. Je zároveň i nenáročná na pěstování a velmi odolná. Ani mráz jí neuškodí, právě naopak! Pojďme se s ní dnes seznámit.


Kadeřávek (někdy se jí říká i kapusta kadeřávek nebo kapusta kadeřavá) je starý a odolný druh košťálové zeleniny. Sklízíme jí hlavně v zimě. Jakmile přejde mrazem, její listy jsou křehčí a lépe se vaří.

Jako každá košťálová zelenina (tedy i jako zelí a kapusta) obsahuje hodně antioxidantůisothiokyanáty – látky, které působí proti růstu nádorových buněk. Je bohatá na vlákninu (dobře se nám tráví a chodí na záchod :), na minerální látky (fosfor, vápník a draslík), vitaminy skupiny B, C, provitamin A a kyselinu listovou. A to už je dobrý důvod k tomu kadeřávek zařadit do jídelníčku, že?

V kuchyni ho můžeme používat všude, kde bychom dali něco zeleného. Jednoduše listy omyjeme, pokrájíme a dáváme tam, kde chceme mít "zeleno".


  • do kyselého zelí - nejprve usmažím cibuli, pak podusím kadeřávek, nakonec přidávám kyselé zelí
  • jako dušenou kapustu s cibulí a kmínem
  • do polévek - míchám jí do brokolicové, kde kadeřábek rozmixuji s usmaženou cibulí jako základ polévky, do bramboračky pro obměnu a podobně
  • karbanátky s kadeřábkem
  • podáváme je jako přílohu buď udušené na cibulce nebo jen změklé v páře
  • do bramborové nebo jáhlové kaše - jen vmíchám najemno pokrájené listy do hotové kaše
  • do salátu - jako zelené listy
  • na chleba s cibulí a solí
  • do pomazáky místo petrželky
  • udělám pomazánku přímo z kadeřávku - osmažím cibuli, podusím na ní listy kadeřávku, rozmixuji. Dochutím česnekem, pepřem a solí. Nechám takto nebo přidám trochu Lučiny.
Fantazii se meze nekladou. Přeji příjemné experimentování a  dobrou chuť!

                                                                 Magdalenka, 9.3.2016

PS: Chcete dostávat recepty, informace o kurzech či jiné inspirace do Vašeho emailu? Je to jednoduché! Přihlaste se pro odběr novinek na stránce www.dotknise.cz  ve formuláři vlevo pod menu. Mail posílám cca 1x měsíčně a můžete se kdykoliv odhlásit.



    08.03.16

    12 jídel, které jedí šťastní lidé

    Dnes tu pro vás mám článek o jídle, které nám přináší dobrou náladu. Přeložila jsem ho pro projekt Emoční fitness CZ se souhlasem Foodmatters.tv.


    Celý článek najdete na tomto linku: http://www.emocnifitness.cz/clanek/12-jidel-pro-stesti

    A teď jen v rychlosti, kouzelné potraviny, které vám zvednou náladu. Užijte si je!

    1. Zelená zelenina
    2. Ořechy a semena
    3. Borůvky, acai bobule
    4. Raw kakao
    5. Potraviny bohaté na vitamíny B
    6. Kvašené neboli fermentované potraviny
    7. Divoké ryby
    8. Banány
    9. Potraviny s vysokým množstvím vitamínu D
    10. Složené cukry (sacharidy)
    11. Kořen Maca
    12. Spirulina

    Dobrou chuť a hodně radosti a energie!

                                                              Magdalenka, 8.3.2016

    PS: Chcete dostávat recepty, informace o kurzech či jiné inspirace do Vašeho emailu? Je to jednoduché! Přihlaste se pro odběr novinek na stránce www.dotknise.cz  ve formuláři vlevo pod menu. Mail posílám cca 1x měsíčně a můžete se kdykoliv odhlásit.