06.10.15

Polévka - zelňačka

Jak zvládneme podzim bez nachlazení a nemocí? Jednoduše. Když do jídelníčku zařadíme kvašenou zeleninu. Ano, mluvím zrovna třeba o kysaném zelí :) Nejen že obsahuje spoustu vitamínu C, který podporuje náš imunitní systém, má také blahodárné účinky na naše trávení.

Dnes si dáme třeba zelňačku. A na obrázku jí máme i s výhledem do podzimní zahrady :)

 


Na cca 3 l hustší polévky si připrav:

SUROVINY

  • 2 cibule
  • 1/4 malé hlávky bílého zelí 
  • 3 střední mrkve
  • 3 větší brambory
  • asi 100g kysaného zelí - podobné množství jako je nakrájeného čerstvého zelí (kdo chcete, dejte si víc :)
  • sůl
  • pepř
  • drcený kmín
  • červenou sladkou papriku
  • 1x uzený tempeh
  • shoyu
  • umeocet


PŘÍPRAVA ZELENINY
Nejprve si připravuji zeleninu. Pustím si svou oblíbenou hudbu a buď si u krájení trošku zatančím, nebo si naopak sednu na stoličku a vše připravím z pohody sezení. Cibuli pokrájím na 1/2 měsíčky (po těch žilkách - meridiánech), bílé zelí většinou na delší užší proužky, mrkev na oválky, brambory na kostičky. Kysané zelí taky trošku pokrouhám, ať je v polévce jemnější. Na obrázku mám zeleninu tak na 6 litrů polévky, tak se nelekejte :)


SMAŽENÍ A KOŘENĚNÍ
Na oleji osmažím cibuli, přidám na ní špetku soli, trochu pepře, drceného kmínu a na závěr červenou papriku. Jakmile dám červenou papriku, s cibulí už jen rychleji promíchám a přidávám zeleninu - nejprve čerstvé zelí, asi po minutě smažení mrkev a brambory a hned zalívám teplou vodou  a nechávám vařit. Vařím asi 10min - průběžně kontroluju, jakje zelenina uvařená. Nemám ráda, když je příliš rozvařená, proto jí nechávám trošku tvrdší, protože v hrnci ještě vždycky trošku "dojde".

Jakmile je zelenina v polévce "poloměkká", přihodím do hrnce kysané zelí a tempeh, který jsem nakrájela na kostičky a hned polévku odstavuji. To kvůli tomu, aby kyselé zelí zůstalo křupavé. A pak už jen finálně dochutím. Přidávám nejprve trochu shoyu (dodá tu "mastnou" polívkovou chuť), pak umeocet - ten dodá slanost a kyselou chuť. A máme to!

OBMĚNA
Občas vynechám červenou papriku a do polévky dám tofunézu (sójovou majonézu). To je taky moc dobrý.

A můžeme servírovat! Vynikající je třeba s pomazánkou z lahůdkového sušeného droždí.

Dobrou chuť!

                                                                           Magdalenka, 6.10.2015


PS1: Chcete dostávat recepty, informace o kurzech či jiné inspirace do Vašeho emailu? Je to jednoduché! Přihlaste se pro odběr novinek na stránce www.dotknise.cz  ve formuláři vlevo pod menu. Mail posílám cca 1x měsíčně a můžete se kdykoliv odhlásit.

PS2: Seminář "Vařit, meditovat, tančit" se zaměřením na podzimní a zimní péče z pohledu vaření a celostní medicíny se plní! Kdo chcete jít, neváhejte s přihlášením :) Víc informací a přihlášky na
http://www.muzes.info/akce/varit-meditovat-tancit-seminar/